Sector Parasutism
Ca sector de activitate,
paraşutismul a luat fiinţă mai târziu în
cadrul aeroclubului. Pentru început, salturile se efectuau din
avionul Junkers 52 iar după anul 1957 s-a început folosirea
avionului AN-2, excepţie făcând mitingurile aviatice
unde se folosea avionul Yak.
Activitatea
sectorului de paraşutism s-a îmbunătăţit
în anul 1953 când prin A.V.S.A.P. s-a dat în folosinţă
turnul de paraşutism amplasat în parcul Copou, unde se
efectuau salturi ghidate la platformă şi declanşate.
Activitatea se desfăşura în două etape: iarna
efectuându-se cursurile teoretice şi pregătirea
fizică, urmate de examenele de admitere la zbor care se dădeau
în prezenţa unor ofiţeri M.Ap.N. iar din aprilie
începea zborul când avionul venea prin rotaţie două
săptămâni la fiecare aeroclub.
Instructori de paraşutism ca Bălănescu Constantin,
Tănăsescu Teodor, Negroiu Ion, Pirvan Gheorghe aveau
la vremea respectivă paraşute de tipul AV-24, AV-28, T-4M,
PTCH-6, salturile efectuându-se de la înălţimi
de 600, 800 si 1000 de metri. Până în anul 1970
paraşutismul era considerat sport de masă.
Începând cu anul 1974 paraşutiştii aeroclubului
au ocupat locuri fruntaşe la concursurile naţionale şi
internaţionale(Cupa României - concurs pe echipe, Campionatul
Naţional - concurs individual, Campionatul Balcanic, până
în 1989 Concursul ţărilor Socialiste). În
anul 1992 echipa de paraşutişti a Iaşului a stabilit
recordul naţional de opt paraşute suprapuse(Lucru Relativ
pe Cupola), record valabil şi în prezent.
Deasemeni intructorii
paraşutişti împreuna cu paraşutiştii de
performanţă au participat la multe acţiuni unde
au efectuat salturi demonstrative cu paraşuta cum ar fi:
Sărbătorile Iaşiului - Sf. Paraschiva (2000-2008)
Mitingul Aerian de la Mihail Kogalniceanu - Constanţa (2001, 2006, 2007)
Aeroportul Internaţional Cluj (2002)
Ziua Marinei + plaja Costineşti (2002)
Aeroportul Internaţional Iaşi (2002, 2007)
Festivalul Usturoiului - Copălau/Botoşani (2002, 2003)
Sărbatoarea Castanelor - Baia Mare (2003)
Zilele Bucureştilor - Piaţa Victoriei (2003)
Aeroportul Băneasa - Bucureşti (2003)
Pe durata unui an calendaristic activitatea paraşutistilor începe
cu înscrierea(toate categoriile) în ianuarie - februarie,
cursurile teoretice şi pregatirea fizică în februraie
- aprilie, susţinerea examenului de admitere la zbor în
aprilie şi etapa sau etapele de zbor în funcţie de
planificarea avionului. Atât cursurile teoretice cât şi
salturile cu paraşuta sunt gratuite, achitându-se doar
taxa de înscriere. Pentru noii veniţi care doresc să
trăiească senzaţile saltului cu paraşuta
condiţiile pe care trebuie să le îndeplineasca
sunt: încadrarea în limita de vârsta 16-19 ani,
apţi medical şi absolvirea examenului de admitere la zbor.
Cunoştinţele teoretice ale paraşutiştilor cuprind
noţiuni despre:
Legislaţie aeronautică;
Performanţe şi limite umane;
Cunoaşterea paraşutelor şi echipamentului anexă;
Cunoaşterea aeronavelor AN-2 şi PZL-104;
Meteorologie aeronautică;
Aerodinamica paraşutei;
Proceduri operaţionale - cazuri speciale.
În funcţie de categoria de pregătire începători, antrenament şi performanţă.
Dintre parasutiştii performeri care au reprezentat cu cinste
aeroclubul amintim pe Ancuţa Samuel, Bitiusca Iosif, Sacara
Munteanu Ion, Macovei Constantin, Toma Elena, Graur Constantin, Lungu
Ioan, Puscasu Elena ultimii trei fiind şi maestri ai sportului.
Instructorii de paraşutism care şi-au adus contributia la
instruirea sportivilor mai amintim pe Turcanu Valentin, Bursuc Mihalache,
Perde Vasile si Moisei Mircea. În prezent de pregătirea
sportivilor paraşutişti se ocupă instructorii Enghel
Sorin şi Andrei Gabriel care activează şi ca antrenor
la lotul naţional de fete.